Corona en jouw huurautoreservering - alle antwoorden op een rij

Een lange tijd was het vanwege het coronavirus niet mogelijk om naar het buitenland te reizen. Het leek er zelfs op dat de zomervakantie aan onze neus voorbij zou gaan… maar nu is er goed nieuws. Er mag tóch naar bepaalde landen worden gereisd.

Heb je vragen over bijvoorbeeld de (hygiëne)maatregelen of veiligheid ter plaatse? In deze FAQ helderen we alles voor je op. Ook beantwoorden we al je vragen over het wijzigen of annuleren van een reservering wanneer de vakantieplannen wijzigen door corona.

Tip: op de pagina Nederland wereldwijd > Wijs op Reis vind je up-to-date reisinformatie over allerlei vakantiebestemmingen en de getroffen maatregelen in dat land.

Update: annuleren rood reisadvies

De reisadviezen worden weer aangescherpt en voor een aantal extra bestemmingen geldt nu een rood reisadvies. We komen jou als reisagent graag tegemoet en daarom is annuleren vanaf 18 augustus bij code rood kosteloos. We zijn alleen flexibel met aanpassing van de annuleringskosten voor annuleringen vanaf afgelopen zaterdag.

Annuleer je de reservering via de B2B-tool, dan worden de annuleringskosten automatisch gerekend. Annuleer je voor een rood reisbestemming? Stuur dan een e-mail naar info@sunnycars.nl met de melding dat de boeking is geannuleerd vanwege code rood. Wij controleren dan of het daadwerkelijk gaat om een bestemming waar op dit moment code rood geldt. Als dit klopt, dan zetten wij de annuleringskosten op 0 en ontvang je van ons een 0-factuur ter bevestiging. 

Let op: bovenstaande geeft geen recht op een aanpassing van reeds afgesloten dossiers of reserveringen uit de afgelopen weken.

Is het huren van een auto veilig?

Juist nu is een auto huren heel veilig voor je klant. Je reist namelijk met jouw gezelschap in een afgesloten ruimte: de huurauto. Je kunt op je eigen gemak op zoek naar mooie plekjes, weg van de massa. Zo beleef je toch een zonnige én veilige vakantie! Dus wil je klant graag op vakantie? Dan is een huurauto nu relevanter dan ooit. 

Bij Sunny Cars hebben we goed nagedacht over hoe we autohuur zo veilig mogelijk kunnen maken. Zo zijn er door de lokale wagenparkaanbieders de nodige hygiënemaatregelen getroffen en hebben we deze voor jou en je klant zo inzichtelijk mogelijk gemaakt. Ook in deze tijd dient autohuur immers veilig en zorgeloos te zijn.

Hoe is de inrichting van de verhuurkantoren?

Wij werken alleen samen met betrouwbare lokale wagenparkaanbieders die deze situatie, net als wij, uiterst serieus nemen. Zo wordt op alle verhuurkantoren de afstandsregel in acht genomen, dragen de medewerkers handschoentjes en/of mondmasker en zijn er meestal ook spatschermen geplaatst. Samen met onze lokale wagenparkaanbieders hebben we de getroffen hygiënemaatregelen in kaart gebracht. Een overzicht hiervan vind je in de huurvoorwaarden.  

Voordat je de huurauto voor je klant reserveert, kun je in de huurvoorwaarden dus eenvoudig nalezen hoe het er ter plaatse aan toe gaat. Zo weet je klant precies wat hij bij het ophalen van de huurauto kunt verwachten.

Worden de huurauto's extra goed schoongemaakt?

Jazeker. Uiteraard worden alle huurauto’s na elke klant grondig gereinigd en worden met name de zogenaamde high touchpoints, zoals het stuur, de versnellingspook en de autosleutel extra gedesinfecteerd. 

Kan mijn klant zelf iets doen om de autohuur veiliger te maken?

Wij hebben dus al de nodige maatregelen getroffen, maar je klant kan ervoor kiezen om het ophalen van de huurauto nog zorgelozer en veiliger te maken door te kiezen voor:

  • Vooraf online registreren: kiest je klant voor onze Online Check-in, dan registreert hij zich vooraf en ligt het ingevulde huurcontract ter plaatse voor je klant klaar. Bij aankomst hoeft het huurcontract niet meer te worden ingevuld en dat scheelt tijd. Zo heeft je klant minder contact met medewerkers en stapt hij sneller in de huurauto. 
  • Wachtrij overslaan: in deze tijd sla je een eventuele wachtrij liever over. Met deze service hoeft jouw klant zich over een eventuele wachtrij geen zorgen te maken, want hij kan ter plaatse gebruikmaken van een speciale Fastlane. Zo brengt je klant minder tijd door in het verhuurkantoor.

Met hoeveel personen mag mijn klant in de huurauto?

In verschillende landen geldt er een afstandsregel. Dat betekent dat als je niet met een gezin met kinderen reist, je afstand dient te houden. Deze regel geldt ook in de huurauto. Houd daar dan ook rekening mee bij het reserveren van de huurauto voor je klant.

De regels verschillen per land en kunnen tussentijds ook wijzigen. Adviseer daarom je klant om voor vertrek goed te checken wat voor regels er gelden op de vakantiebestemming op: Nederland wereldwijd > Wijs op Reis. 

Op dit moment zijn de regels van Griekenland en Italië bekend bij ons: 

Griekenland

In Griekenland geldt een afstandsregel in de huurauto. Wanneer je met een gezin met kinderen reist, heeft dit geen gevolgen. Als de kinderen ouder dan 18 zijn, kan er wel gevraagd worden om een identificatiebewijs. In alle andere gevallen betekent het dat er afstand gehouden moet worden en er daardoor minder personen in de huurauto passen. Hierbij gelden de volgende regels:

- In een huurauto met maximaal 5 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 3 passagiers toegestaan
- In een huurauto met maximaal 7 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 3 passagiers toegestaan
- In een huurauto met 8 of 9 zitplaatsen zijn 1 bestuurder en 5 passagiers toegestaan

Let op: bij gebruik van de shuttleservice naar het station van de huurauto is het dragen van een mondmasker in de shuttlebus voor iedereen verplicht.

Italië

In Italië geldt een afstandsregel in de huurauto. Wanneer je met een gezin met kinderen reist, heeft dit geen gevolgen. In alle andere gevallen betekent het dat er afstand gehouden moet worden en er daardoor minder personen in de huurauto passen. Hierbij gelden de volgende regels:

- De stoel naast de bestuurder dient altijd vrij te blijven
- Wanneer de passagiers een mondmasker dragen, mogen er 1 tot 2 personen per rij plaatsnemen
- Worden er geen mondmasker gedragen, dan is slechts 1 persoon per rij toegestaan
Dit betekent dus dat in een huurauto met 5 zitplaatsen maximaal 3 personen mogen plaatsnemen.

Moet mijn klant in de huurauto een mondmasker dragen?

De maatregelen kunnen per bestemming verschillen. We raden je aan om zelf goed te checken wat voor regels er in jouw vakantieland gelden op: pagina Nederland wereldwijd > Wijs op Reis

Op dit moment zijn de regels van Portugal en Spanje bekend bij ons: 

Reis je niet met je eigen gezin? Dan is het dragen van een mondmasker in de huurauto verplicht. In de huurauto hoeft geen afstand gehouden te worden. Je kunt in alle gevallen gewoon met de normale bezetting plaatsnemen in de huurauto. 

Wat als mijn klant vanwege het coronavirus niet in de gelegenheid is om zijn huurauto op te halen?

Annuleert je klant liever de reservering? Dat kan natuurlijk! 

- Ben je er op tijd bij en annuleer je binnen de optieperiode, dan kun je gratis van je reservering afzien
- Tot 5 dagen voor huuraanvang rekenen we € 25,- annuleringskosten
- Van 5 dagen tot 24 uur voor huuraanvang kost annuleren € 50,-
- 24 uur voor aanvang of wanneer je de huurauto niet ophaalt, wordt de gehele huursom in rekening gebracht

Met de Flexservice kun je altijd tot vier uur voor huuraanvang annuleren zonder annuleringskosten en zonder opgaaf van reden. Sluit je die af, dan heb je maximale flexibiliteit!

De reservering annuleren kun je heel gemakkelijk zelf doen in onze B2B-tool onder het tabblad ‘boekingen beheren’.

Maar vergeet niet: wijzigen is bij ons altijd gratis! Ook als de klant naar een andere bestemming gaat of op een andere datum. De klant kan nu al wijzigen naar zomer 2021. De reservering kan tot 1 uur voor huuraanvang worden gewijzigd. Wel zo fijn!

Let op: wijzigen of annuleren kan alleen als de annulering aan ons is doorgegeven voordat de reservering ingaat. Hebben wij voor die tijd geen wijziging of annulering ontvangen? Dan blijft de reservering actief en verwacht de lokale wagenparkaanbieder dat je klant de huurauto ophaalt. Komt je klant de auto niet ophalen, dan wordt het een ‘no show’. Wij zijn dan genoodzaakt zijn om de volledige huursom door te belasten. Wij worden namelijk ook doorbelast door de lokale wagenparkaanbieder.

Wat gebeurt er met mijn kortingscode en/of Sunnies als een boeking wordt geannuleerd?

Had je bij het reserveren van je huurauto een kortingscode gebruikt? Wees gerust: deze kortingscode vervalt niet! Na het annuleren komt deze kortingscode weer vrij en deze kun je gewoon gebruiken voor een nieuwe boeking. Je hoeft niets te doen om deze kortingscode terug te krijgen, dat gaat allemaal vanzelf.

Wat gebeurt er met een kortingscode van een klant na annuleren?

Heeft je klant bij het reserveren van de huurauto een kortingscode ingewisseld? Na het annuleren komt deze kortingscode weer vrij. Je hoeft hiervoor niets te doen. Je kunt de code van je klant onder de originele voorwaarden inwisselen op een nieuwe reservering. Let op: het is mogelijk dat de geldigheidsduur van de code vervallen is tegen de tijd dat je een nieuwe reservering maakt. Daar kunnen wij helaas niets aan doen.

Laatste nieuws

Uiteraard houden we de situatie rondom al onze autohuurbestemmingen nauwlettend in de gaten. Wij blijven onze FAQ pagina daarom regelmatig updaten.

We hopen je hiermee alle informatie gegeven te hebben zodat je je klanten snel advies kan geven over de huurauto. Kom je er toch niet uit? Of heb je aanvullende vragen? Neem dan contact op met onze autohuurexperts op: 023 - 5 699 699. Wij staan voor je klaar.

Aangepaste openingstijden en noodnummer

Onze autohuurexperts staan 7 dagen per week voor je klaar van 09:00 tot 20:00 uur en in het weekend tot 17:30 uur. Ons noodnummer is dagelijks te bereiken van 08:00 tot 22:00 uur.  

Ons ANVR-lidnummer is 09471

We zijn lid van de SGR onder de nummers:
3742 met Sunny Cars International > onze verhuringen in 120 landen en 8000 bestemmingen
3798 met Sunny Cars BV > voor verhuringen in Nederland en Duitsland.

 
Deze pagina is voor het laatst geüpdatet op 2-10-2020 om 14:00 uur