
Jo Thuys
PR-consultant
Zeventig procent van de Nederlanders krijgt bij het ophalen van de huurauto op de vakantiebestemming aanvullende opties of verzekeringen aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door GfK onder meer dan duizend respondenten. Elf procent daarvan werd dusdanig onder druk gezet dat ze het gevoel kregen geen andere keuze te hebben dan de verzekering aan te nemen.
“Niets is vervelender dan aan het begin van je vakantie het gevoel te krijgen dat je wordt gedwongen extra’s te nemen”, aldus Hans Knottnerus, managing director van Sunny Cars in Nederland, België en Frankrijk. “Wij raden daarom ook aan om alles te regelen voordat je op vakantie gaat. Dat is vaak goedkoper en je voorkomt ermee dat je aan de balie, soms onder druk, nog een verzekering afsluit.” Van de ondervraagden heeft de helft weleens een extra optie of verzekering op de bestemming genomen. Aan de balie wordt het vaakst gekozen voor afkoop eigen risico bij schade en diefstal (27 procent).
Bij de verhuurlocatie op de vakantiebestemming kan het er verhit aan toe gaan. Als de medewerker dreigt dat men de auto niet meekrijgt als hij de extra verzekering niet afsluit, neemt 30 procent contact op met degene bij wie ze de auto hebben geboekt, bijvoorbeeld het reisbureau of een bemiddelaar. Opvallend is dat Belgen dit met 19 procent een stuk minder vaak doen. “Als je weet dat je de verzekering niet nodig hebt, zeg dan nee als het wordt aangeboden”, zegt Knottnerus. “Mocht je er met de lokale verhuurder niet uitkomen, neem dan altijd contact op met degene bij wie je hebt gehuurd.”
Toch komt ook een deel in opstand. 35 procent gaat niet weg voordat ze de huurauto zonder extra’s meekrijgen. Een kwart van de ondervraagden geeft aan zonder auto weg te gaan wanneer ze worden gedwongen verzekeringen af te sluiten.
Bijna de helft van de ondervraagden heeft weleens een negatieve autohuurervaring gehad. Voor 11 procent zijn onvoorziene kosten zoals een extra verzekering ter plaatste de grootste irritatie. Een even groot aantal vond het personeel onvriendelijk. Toch heeft slechts 24 procent een klacht ingediend, de anderen vinden het te veel gedoe of denken dat het geen nut heeft. In sommige gevallen werd er een goede oplossing geboden waardoor de ervaring uiteindelijk toch positief is uitgedraaid. Belgen zijn minder mondig, slechts 18 procent diende een klacht in.
Knottnerus: “Hoe beter je het vooraf hebt geregeld, hoe kleiner de kans op extra kosten en vaak ook op vervelende ervaringen. Daarom bieden wij standaard all-in autohuur aan, dan weet de klant dat alles inclusief is en zijn er gegarandeerd geen onverwachte kosten ter plaatse.”
De respondenten raden autohuurders aan te kiezen voor een betrouwbare verhuurder, zich goed in te lezen door onder andere de reviews te checken en op de bestemming niks te laten aanpraten. ‘Gebruik je gezonde verstand’ en ‘gewoon doen, een huurauto geeft je zoveel vrijheid’.
Sunny Cars is in 1991 in München opgericht en is uitgegroeid tot de grootste aanbieder van all-inclusive autohuur in Europa. Zo'n 130 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maken een unieke reiservaring mogelijk in meer dan 120 landen wereldwijd. Sunny Cars staat voor zorgeloze autohuur en biedt het meest uitgebreide verzekeringspakket op de markt, inclusief terugbetaling van het eigen risico en gratis glas-banden-bodem-dak schadedekking. Ook uitgebreid advies en 24/7 ondersteuning is bij de autohuurexpert inbegrepen. Bovendien krijgt iedere huurder toegang tot Sunny2go, een persoonlijke reisassistent waarmee je op vakantie de leukste plekken kunt ontdekken met je huurauto. Het autohuuraanbod van Sunny Cars is te reserveren via reisbureaus en via www.sunnycars.nl. Als dé autoverhuurder van de reisbranche is Sunny Cars lid van de ANVR en aangesloten bij SGR.
PR-consultant